Start arrow Kronika wydarzeń arrow "Włóczykije" w Grudziądzu i Chełmnie

"Włóczykije" w Grudziądzu i Chełmnie Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu
Autor: Agnieszka Marjańska
22.10.2017.

Kolejne miasta położone nad Wisłą poznali w sobotę 21 października uczniowie z koła krajoznawczo- turystycznego pod opieką p. Agnieszki Marjańskiej i p. Dariusza Lewandowskiego. Tym razem udali się w dół rzeki do Chełmna i Grudziądza. Grudziądz położony na wysokiej wiślanej skarpie zauroczył uczestników wycieczki olbrzymim kompleksem spichrzów portowych. Od przewodnika dowiedzieliśmy się, że jest to ewenement na skalę europejską, ponieważ spichrze te pełniły jednocześnie funkcję murów obronnych. Mogliśmy przekonać się naocznie, że od strony Wisły mają one kilka kondygnacji, natomiast od strony miasta to zaledwie piętrowe budynki. Wspinając się schodami na skarpę poznaliśmy historię Grudziądza jako stolicy polskiej kawalerii, czego pamiątką jest pomnik ułana. Pomimo towarzyszącego nam deszczu postanowiliśmy zdobyć zamek, a dokładniej wieżę "Klimek", odbudowaną w miejscu zniszczonej zamkowej wieży. Z góry zamglona Wisła wyglądała jeszcze bardziej tajemniczo i majestatycznie.

Na Rynku odkryliśmy najnowszy pomnik Mikołaja Kopernika, który także był związany z tym miastem, a obok baśniową uliczkę, jakby przeniesioną wprost z Portugalii. Z Grudziądza przenieśliśmy się do słonecznego Chełmna, nazywanego miastem zakochanych- z racji przechowywanych tu relikwii św. Walentego. Każdy chciał sfotografować się na ławeczce zakochanych, zgodnie z miejscowym zwyczajem.

Na chełmińskich Plantach mogliśmy poznać prawie wszystkie zamki krzyżackie ziemi chełmińskiej, dzięki usytuowanym przed murami miasta miniaturom. Był tam także znany nam już zamek z Grudziądza, a także zamek wysoki z Malborka, zamek z Radzynia Chełmińskiego, Torunia i wiele innych. Zwiedzanie Chełmna zakończyliśmy przy renesansowym ratuszu, który jest wielką ozdobą miasta. Na jego tylnej elewacji znajduje się wzór tzw. pręta chełmińskiego, jednostki miary długości 4,35 m. O świetności Chełmna jako pierwszego miasta lokowanego przez Krzyżaków wraz z Toruniem w 1233 r. świadczą ulice szerokości trzech prętów chełmińskich. Tu miała być stolica nowo tworzonego państwa krzyżackiego.

Wycieczka do Grudziądza i Chełmna pozwoliła nam poznać bogatą historię tych nadwiślańskich miast, leżących w naszym województwie, a tak mało znanych.

To już ostatnia wyprawa " Włóczykijów" w ramach projektu " Z biegiem Wisły", realizowanego przez cały rok 2017.